Радикализмын асуудал нь загатнахгүй гэсэн маажихтай адил юм
Исламын мэдээ, танжунгеним - Лалын шашны суурь, радикал асуудлууд гарч ирсэн нь төрийн албан тушаалтнууд хүртэл давтаж хэлсэн нь тэднийг хөндөж тавьсан хүмүүс Исламын сургаал ба соёл иргэншлийг ойлгодоггүйг харуулж байна. Үүний баттай нотолгоо нь Аль-Коран судрыг чанартай уншсан номлол дээр гарч ирсэн нь манай боловсрол, ялангуяа шашны боловсрол уналтад байгааг харуулж байна. Тиймээс ийм өнгөц ойлголтоос үүдэлтэй муруй бодлуудыг засах хэрэгтэй.
Исламын үзэл бодлын дагуу хүмүүс юу нь зөв, юу нь болохгүй байгааг мэддэггүй амьтад юм. Тиймээс, хүмүүс зөв зүйлийг үнэн биш гэж үзэх боломжтой; эсрэг нь үнэн шиг үнэн биш юм. Ийм учраас Аллах субханаху ва таала нь илчлэлт хэлбэрээр (уншаарай: ариун номууд) хүн төрөлхтөнд өөрийн элч нараар дамжуулан удирдамж эсвэл удирдамж өгдөг. Тэр номоороо хүмүүс юу нь зөв, юу нь болохгүй байгааг мэддэг болсон.
Энэ шалтгааны улмаас жинхэнэ шашныг шүтдэг хүн радикал үзлийн зэрэгцээ фундаменталист байх ёстой. Амьдрал нь Аллах субханаху ва таала ба түүний элч нарын тавьсан үндэслэл дээр үндэслээгүй бол лалын шашинтан хүнийг жинхэнэ мусульман гэж хэлж чадахгүй. Тэд Аль-Коран сударт заасан сургаал, мөн Бошиглогчийн сүнсийг дагаж мөрдөх ёстой. Тэд хүлцэнгүй, дуулгавартай байдаг тул "өөрсдийгөө өгөх" гэсэн хамгийн шууд утгаар нь лалын шашинтнууд гэж нэрлэдэг. Энэхүү бууж өгөх ажлыг бүрэн, бүрэн хийх ёстой.
Гэсэн хэдий ч фундаменталист хүний бүрэн бууж өгөх нь шалтгааныг үл тоомсорлох гэсэн үг биш юм. Чухам Ислам шашинд л учир шалтгаан маш чухал байр суурийг эзэлдэг. Оюун ухаан бол заавал байх ёстой урьдчилсан нөхцөлүүдийн нэг бөгөөд ингэснээр тухайн хүн фикх судлал хийдэг хүний хувьд шалгуурыг хангаж байдаг тул түүнийг мукаллаф гэдэг. Энэ шалтгааны улмаас оюун ухаанаа алдсан хүн шашны хуулийг дагаж мөрдөх үүрэггүй болно. Өөрөөр хэлбэл, Аллах субханаху ва таала-ээс мусульман хүнийг зөвхөн дагаж мөрдөх биш харин радикал сэтгэлгээнд тулгуурлан Аллахад бууж өгөх ёстой гэж үздэг.
Үнэн хэрэгтээ лалын шашныг радикал бодлоор авч үзвэл Аллах субханаху ва таала-ийн жинхэнэ хүчин төгөлдөр шашин болох болно. Түүний сургаалууд нь буруу зүйл болгох гэсэн хүний бүх оролдлогуудаас цэвэр юм. Радикал үгсийг шууд утгаас нь эхлээд зөв ойлгох ёстой. Радикал гэдэг нь язгуур гэсэн утгатай радиекс гэсэн үгнээс гаралтай.
Тэгвэл яагаад үндсээр нь болон эрс буруу хүмүүс байна вэ? Энэ бол дэлхийн шашны динамик түүхийг бүрэн ойлгоогүйгээс болж буруу сэтгэлгээнээс болж өөр зүйл биш юм.
Дундад зууны Европт харанхуй үе гэж нэрлэдэг байсан түүхээс болж эерэг утгатай фундаментализм ба радикализм сөрөг болж хувирдаг. Тэр үед дэлхийн бусад хэсэгт, тодруулбал Исламын засгийн газрын төвд соёл иргэншил бий болж, алдар хүнд, ялалтад хүргэсэн юм.
Европт Католик шашин-интегрализмын сахилга баттай улс төрийн тогтолцоотойгоор эрдэмтдийн кастрация хийдэг. Сүмд шашны болон улс төрийн эрх мэдэл хуримтлагдаж байсан тул католик элит эрдэмтдийн ирүүлсэн шинжлэх ухааны ололтыг тэрс үзэлтэн эсвэл тэрс үзэлтэн хэмээн буруутгаж байв. Жишээлбэл, Галилей дэлхий нь нарны аймгийн төв биш гэсэн шинэ үзлээрээ тэрс үзэлтнүүдийн нэг хэсэг гэж үздэг байсан тул үүнийг аюултай гэж үздэг байв. Сүм улс төрийн хүчээрээ сүм хийдийн сургаалаас хазайсан гэж үздэг хүмүүсийг шийтгэхэд ашигладаг. Галилей гэм буруугаа хүлээн, уучлалт гуйхаас өөр аргагүй болсон тул цаазаар аваагүй ч амьдралынхаа эцэс хүртэл гэрийн хорионд байсан.
Энэ бол мэдээжийн хэрэг бөгөөд бусад олон тохиолдлууд нь тэдний олж мэдсэн зүйлд итгэдэг эрдэмтэд шашны номлолыг хийдэг хүмүүсийг объектив үнэнтэй нийцдэггүй хүмүүс гэж үзэх шалтгаан болдог. Бүр цаашлаад үр дүн нь шашин ба төр хоёрыг салгах хөдөлгөөн юм. Төр нь шашин (католик шашин) дээр үндэслэхээ больж, харин харьяалал дээр суурилсан байх ёстой. Тиймээс удаан хугацааны турш хэрэгжүүлж ирсэн Католик шашин-интегрализмын үзэл баримтлалыг хоёртын эсрэг эсэргүүцэж байсан улс үндэстэн хэмээх шинэ улс төрийн ойлголт гарч ирэв.
Аяллаараа шашин шүтлэг нь үнэний талд байдаг олон урсгалуудыг төрүүлсэн. Америкаас ирсэн экзистенциалист философчдын нэг Сидни Хук шашин опиумтай адил гэж хэлсэн Карл Маркстай санал зөрөлдөх болсон шалтгаан ч энэ юм. Хукийн хэлснээр шашин нь үүнээс ч илүү юм. Учир нь, опиум хүмүүсийг унтуулдаг. Үүний зэрэгцээ шашин нь хүмүүсийг зөрчилдөж, бие биенээ хөнөөхөд хүргэдэг. Хэдийгээр хоёулаа буруу сургаалыг баримталдаг. Учир нь текст нь өөрчлөгдсөн тул тэдний урсгал нь буруу сургаалаас үүдэлтэй юм.
Мэдээжийн хэрэг энэ нь Исламын шашнаас тэс өөр юм. Исламын сургаалын гол эх сурвалжАль-Куран ба Бошиглогч Мухаммед шалаллаху алайхи вассалам уннагийн сүннэлийг өвөрмөц байдлаар нь тооцож болно. Аллах Коран судрыг жинхэнэ ёсоор нь хадгална гэж өөрөө сургаалын дагуу хэлсэн байдаг. Бусад шашны судар дээр байдаггүй зүйл бол олон хүмүүс, тэр ч байтугай бага насны хүүхдүүдэд ч гэсэн цээжилж чаддаг нь тодорхой юм. Олон тооны цээжилэгчид үүнийг хуурамч болгохын тулд хоосон зайг арилгасан. Үүний зэрэгцээ Бошиглогчийн Суннад хэдийгээр хуурамчаар үйлдэх олон цоорхой байдаг боловч арга зүйн хүрээнд үүнийг жинхэнэ эсэхийг нь нягт нямбай судалж үзсэн. Нэмж дурдахад гарцаагүй эх болох Аль-Куран сударт хүрэх боломжтой. Хэрэв энэ нь Коран судалтай зөрчилдөж байгаа бол ерөнхийдөө зөвшөөрөлгүй гэж хэлж болно.
Тиймээс радикал ба суурь гэсэн нэр томъёог ашиглах нь маш үхлийн алдаа юм. Энэ нь загатнахгүй цэгийг маажихтай адил юм.
Тэгэхээр яагаад радикализм, фундаментализмын асуудлууд давтагдсаар байна вэ? Хамгийн магадлалтай боломжууд нь дараахь зүйл юм.
Радикализм ба фундаментализмын асуудлыг Америкт анх хийдэг бөгөөд үүнийг эсэргүүцэх зоригтой төрийн удирдагчдыг устгахад ашигладаг байжээ. Хохирогчдын дунд Саддам Хуссейн, Каддафи нар байсан. Түүнчлэн Хиллари Клинтон ISIS-ийг Америкт үйлдвэрлэсэн гэж мэдэгдсэн нь илүү тодорхой болов.
Тиймээс энэ асуудлыг хөндөх нь ард түмний итгэлийг төрүүлж чадахгүй байгаа дэглэмүүд нэвтэрч буй дэлхийн хувилбарын нэг хэсэг юм, ялангуяа сонгууль нь луйвар, амласан эдийн засгийн өсөлтөд хүрэхгүй байх явдал юм. Мэдээж хэрэг биелэх боломжгүй өөр олон амлалтууд бий. Энэ шалтгааны улмаас бидэнд олон нийтийн анхаарлыг татахуйц асуудал хэрэгтэй байна. Хамгийн стратегийн сонголт бол радикализм ба фундаментализмын асуудал юм. Энэ нь дэглэмийн анхаарлыг сарниулж чадаагүй явдал юм. Зурж байгаа юм шиг боловч дахиад л маажиж байгаа зүйл бол огт загатнахгүй хэсэг юм. Бурхан а'лам би аль-шавабыг мэддэг.
0 への反応 "Радикализмын асуудал нь загатнахгүй гэсэн маажихтай адил юм"
Posting Komentar